09 Ekim 2007

Arama Motorları Link-Verisini Gereğinden Uzun Süre mi Kullanıyor?


Arada bir, arama sonuçlarında uzun süredir değişmemiş sayfalara denk gelinir. Aaron'un Yahoo!'daki önemli sıralama değişiklikleri hakkındaki yazısını okurken en sevdiğim aramalarımdan birini yaptım: CSS3 için olanı.


İki tuhaf şey dikkatimi çekti: ilkin, 1. ve 3. sonuç ile 2. ve 4. sonuçlar aynı sitelerden ve diğer bütün arama motorlarında olduğu gibi paragraf başı şeklinde içeriden başlamamışlar.

Bu tuhafıma gitti, Aaron'un da gitmiş, hatta bunun bir geri adım olduğunu söylemiş.

Dikkatimi çeken ikinci şey 5. sıradaki geocities sayfasından olan sonuçtu. Bu sayfa 2003'te yapılmış, ve o tarihten beri değişmemişti. CSS3 gibi bir konu için, bu durum sayfanın tamamıyla eskimiş olduğu anlamına gelir. Arama motorlarının sayfa ya da alan adı olsun, eski şeyleri sevdiği bilinen bir gerçek, ve sıralamalarında bunlara öncelik tanıyorlar. Ama insan, artık bu sayfalara daha fazla link verilmiyorsa, yavaş yavaş sıralamalarda aşağı iner diye düşünüyor. Şu sayfa geçmişini ele alalım mesela:

Geocities'deki bu sayfa 2003'te yaratılmış ve ilk altı ayında 27 link almış olsun. Arama Motoru Sonuç Sayfalarını (SERP) hedeflediği anahtar sözcük için ele geçirmiş ve orada yıllanmaya başlamış. 2006'da ise, css3.info çıktı. Oldukça fazla sayıda link alıyor, ve her birkaç haftada bir güncelleniyor. Ama arama sonuçlarında 1. sayfaya ancak 2007 başlarında geçebildi. 2003'ten beri, hedeflediği anahtar sözcük oldukça popüler hale geldi, ve bunun hakkında insanlar her türden harika makaleler yazıyor. Ve hâlâ, bu sayfa Yahoo!'da 5. sırada, çünkü diğer sitenin hem kendisi ve linkleri eski hem de geocities alan adı sağlam bir ad.

Yanlış giden ne? Geocities'deki sayfanın kendine verilen bağlantılar (backlinks) eski, ve yaşından ötürü bir otoritesi olmuş olabilir, ama son 2 yıldan beri artık link verilmiyor ki. Öte yandan, aynı anahtar sözcük hakkındaki çok sayıda başka sayfa pek çok bağlantı alıp duruyor. Arama motorları link-verisini bir sayfanın sıralamasında ya da güncel olup olmadığına karar vermede fazlasıyla kullanıyor olabilir. Ancak, aynı sayfanın Google'da 13. sırada ve yeni Live search'de 19. sırada olması gerçeğinden, arama motorlarının bu veriyi pek de fazla kullanmadıkları sonucunu çıkardım.

Sebebi geocities alan adının çok kayda değer olması olabilir, ama bana göre bu, arama motorlarının düzeltmesi gereken bir durum.

Joost de Valk, 2007-10-01

Arama rehberinin notu: Bu yazı, Davut Golyat'a karşı durumu yaşayan yerli arama motorlarımız için çevrildi. Bir fark yaratmaya ve tercih edilmeleri için bir sebebe ihtiyaçları var. Büyük arama motorlarının hatalarını tekrarlamayan yerli arama motorları, sanıyorum ki rekabet şansı yakalayabilecekler.

 

arama motorları nelerdir, arama motoru, kişi arama motoru, arama motoru nelerdir?, arama motoru adresleri, arama motorunun kullanımı, kişi arama rehberi, türkiyenin arama motorları nelerdir, arama motoru optimizasyonu, türkçe arama motorları, Türkiye'deki arama motorları